راهنمای فیزیوتراپی

فیزیوتراپی نورولوژیک

فیزیوتراپی نورولوژیک
0
(0)

 ممکن است فکر کنید فیزیوتراپی چیزی است که بعد از آسیب ورزشی یا بعد از انواع خاصی از جراحی استفاده می شود. با این حال، فیزیوتراپی به انواع مشکلات سلامتی کمک می کند. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به سرطان سینه که غدد لنفاوی خود را برداشته اند، اغلب برای کمک به لنف ادم، فیزیوتراپی می کنند. فیزیوتراپی همچنین می تواند به اختلالات عصبی کمک کند.

فیزیوتراپی نورولوژیک چیست؟

فیزیوتراپی نورولوژیک یا عصبی شامل توانبخشی افراد مبتلا به بیماری های عصبی است. بیماری های عصبی مشکلاتی در مغز، نخاع یا اعصاب محیطی هستند. افراد مبتلا به بیماری های عصبی ممکن است در عملکردهای فیزیکی خود از جمله تحرک، قدرت عضلانی، دامنه حرکت و تعادل مشکل داشته باشند. فیزیوتراپی نورولوژیک نوعی توانبخشی است که به بررسی و درمان مشکلات فیزیکی ناشی از وضعیت عصبی فرد می پردازد.

فیزیوتراپی نورولوژیک بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های عصبی مختلف از جمله سکته مغزی، ام اس، مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون را درمان می کند. هدف فیزیوتراپی نورولوژیک افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری های عصبی از طریق ابزارهای فیزیکی است.

فیزیوتراپی نورولوژیک چیست

هدف از انجام فیزیوتراپی نورولوژیک 

درمان فیزیوتراپی نورولوژیک با هدف های مختلفی به کار می رود. کاربرد این نوع درمان بر اساس نوع بیماری و شدت آن خواهد بود. برای مثال، در بیماری ای که به تدریج پیشروی می کند (مانند پارکینسون)، انجام فیزیوتراپی نورولوژیک باعث می شود تا توان حرکتی فرد با سرعت کمتری کاهش پیدا کند. اما در مواردی چون سکته مغزی، فیزیوتراپی عصبی به بهبود حرکت عضلات و به دست آوردن قدرت حرکتی کمک خواهد کرد.

مزایای فیزیوتراپی عصبی

  • بازیابی دامنه حرکت و توانبخشی به بیماران نورولوژی
  • جلوگیری از ترس افتادن یا ترس از حرکت 
  • آموزش هدایتی
  • توانبخشی عملکردی
  • بهبود سرعت رشد در کودکان معلول
  • کاهش سرعت از کار افتادگی اعضا
  • توانبخشی و بازتوانی در افراد مبتلا
  • افزایش قدرت بدنی و عضلات
  • جلوگیری از بی اختیاری ادرار 
  • کاهش اسپاسم عصبی

مزایای فیزیوتراپی عصبی

رایج ترین نقاط درگیر بیماری های عصبی

بیماری هایی که مرتبط با اختلال های عصبی هستند ریشه در مغز خواهند داشت. البته رایج ترین این اختلال ها در اعصاب اطراف نخاع دیده می شود. افرادی که دچار اختلال عصبی ناحیه نخاعی هستند مبتلا به اختلال های حرکتی متعددی خواهند شد. از اصلی ترین این اختلال ها می توان به کاهش دامنه حرکتی و عدم تعادل متناسب اشاره کرد.

شایع ترین بیماری های سیستم عصبی

سیستم عصبی در اصل سیم کشی برق بدن است. سیستم عصبی مجموعه پیچیده ای از اعصاب و سلول های تخصصی معروف به نورون ها هستند که پیام ها را بین قسمت های مختلف بدن منتقل می کند.

برخی از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی عبارتند از صرع، آلزایمر و سایر دمانس ها، سکته مغزی، میگرن و سایر سردردها، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، عفونت های عصبی، تومورهای مغزی، شرایط آسیب زا سیستم عصبی مانند آسیب های سر و اختلالات ناشی از سوء تغذیه.

تفاوت بین فیزیوتراپی نورولوژیک و فیزیوتراپی ارتوپدی چیست؟

فیزیوتراپی نورولوژیک برای افرادی به کار گرفته می شود که آسیب های حرکتی-عصبی داشته باشند. در حالت طبیعی و سلامت عضلانی و عصبی، فرد بدون نیاز به فکر کردن و یا تامل می تواند عضلات خود را حرکت دهد. اما در مورد افراد آسیب دیده عصبی، حرکات اعضا با وقفه بوده و حتی می تواند با درد یا بر هم خوردن تعادل همراه شود.

فیزیوتراپیست های نورولوژی باید بتوانند ضمن ایجاد تعدیل در حرکت، فاسیای سفت را رهاسازی نموده و الگوهای حرکتی طبیعی را شکل دهند. روند درمانی به گونه ای ادامه می یابد که فرد بیمار بتواند بدون نیاز به فکر کردن و به صورت خودکار اندام خود را حرکت دهد. این یعنی انعطاف پذیری عصبی به تدریج افزایش می یابد. به این ترتیب، شخص به تدریج می تواند کلیه فعالیت های روزانه خود نظیر غذا خوردن، لباس پوشیدن، بالا رفتن از پله، باغبانی، راه رفتن و خرید کردن را به تنهایی انجام دهد.

در فیزیوتراپی ارتوپدی هدف اصلی درمان، بهبود وضعیت تاندون ها، رباط ها، اعصاب و سیستم اسکلتی است. در مواردی که فرد دچار آسیب هایی نظیر کشیدگی، سفت شدگی و رگ به رگ شدن می گردد، فیزیوتراپی ارتوپدی می تواند موثر واقع شود. این نوع درمان حتی برای بازتوانی افرادی که جراحی های مختلفی را پشت سر می گذارند و یا دچار شکستگی های استخوانی می شوند، بسیار موثر است.

فاکتور های حائز اهمیت قبل از انجام فیزیوتراپی بیماری های عصبی

قبل از انجام فیزیوتراپی عصبی، ممکن است از بیمار در مورد سابقه بیماری، علت عارضه، مدت بیماری و … سوال شود؛ لذا داشتن همراه، برای بیماران مبتلا به عارضه سکته مغزی، بسیار مهم و حائز اهمیت است. فیزیوتراپی عصبی برای بیماران از جمله فیزیوتراپی بیماران سکته مغزی، می تواند شامل انواع شوک الکتریکی، ورزش، ماساژ و … باشد. از این رو حال روحی مناسب، می تواند تاثیر بسیار خوبی بر حال جسمی بیمار بگذارد.

مجموعه فیزیوتراپی مانا با بهترین و بروزترین دستگاه های فیزیوتراپی در خدمت شماست.

نظر شما درباره این پست چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

تا الان رای نیامده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *