تکنیک‌های دستی چیست؟

Image hover effect image

مناسب برای آسیب های ستون فقرات

فواید درمانی تکنیک دستی

از مزایای تکنیک های دستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش درد
  • بهبود عملکرد مفاصل
  • بهبود دامنه حرکتی
  • بهبود ثبات و کشش بافت
  • کاهش التهاب بافت نرم
  • کاهش تنش عضلانی
  • القای آرامش
  • رفع محدودیت های حرکتی
  • بهبود ضعف و خستگی عضلانی

موارد کاربرد تکنیک دستی

درمان دستی برای درمان اختلالات حرکتی که باعث درد و کاهش دامنه حرکت می شود استفاده می شود. برخی از این کاربردها شامل موارد زیر است:

• درمان استئوآرتریت، آسیب‌دیدگی‌های شانه یا حتی تورم فک

• سستی لیگامنت از ستون فقرات گردن
  • فلج عضلات پیشرونده
  • در صورت داشتن خونریزی داخلی مفصل
  • و کسانی که جراحی تعویض مفصل انجام داده اند.

چرا درمان دستی موثر است؟

درمان دستی شامل تکنیک‌های خاصی است که برای درمان درد و اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود، همچنین مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به بازگرداندن مایع به مفصل آسیب‌دیده یا بافت نرم برای حرکت بهتر اشاره کرد.

آیا درمان دستی التهاب را کاهش می دهد؟

تکنیک های درمان دستی ممکن است از طریق استفاده از موبیلیزاسیون مفصل و درمان بافت نرم، به کاهش التهاب بافت نرم کمک کنند. تکنیک‌های دستی  جریان خون در ناحیه درد را افزایش می دهند و درد ناشی از التهاب را کم می کنند.

تست دستی عضله چیست؟

تست دستی عضله (MMT) روشی برای اندازه‌گیری قدرت و عملکرد عضلات مختلف است. همچنین یک آزمایش پزشکی است که هدایت عصبی ماهیچه ها و سلول های عصبی تنظیم کننده آن ها را از نظر سلامتی بررسی می کند. چنین سلول های عصبی به عنوان نورون های حرکتی شناخته می شوند.

درمان دستی چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط، جلسات فیزیوتراپی بین 30 تا 60 دقیقه با فرکانس دو تا سه بار در هفته طول می کشد. البته، بسته به شرایط شما و بهترین روش درمانی، جلسات شما ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

تفاوت بین ماساژ درمانی و تکنیک دستی چیست؟

ماساژ برای کاهش تنش، اضطراب، استرس و بهبود گردش خون استفاده می شود اما درمان دستی استفاده از تکنیک های عملی در بافت های بدن با هدف ارزیابی و بهبود عملکرد است.

آیا درمان دستی بی خطر است؟

ثابت شده است که درمان‌های دستی درد را تسکین می‌دهند، عضلات را تقویت می‌کنند و مشکلات مثانه و روده را با ایمنی بالا و بدون عوارض جانبی بهبود می‌بخشند.

درمان دستی یک روش اولیه فیزیوتراپی است. این یک کاربرد ماهرانه از تکنیک های عملی توسط پزشکان ماهر برای دستکاری بافت نرم، مفاصل و اعصاب است. درمان دستی برای چندین سیستم بدن مهم است، زیرا دستکاری دستی می تواند برای کاهش درد و تنش بافتی، بهبود کیفیت حرکت و راهنمایی بیمار از طریق تمرینات بسیار موثر باشد.

متأسفانه، هر فیزیوتراپیستی از درمان دستی در درمان شما استفاده نمی کند.

مجموعه فیزیوتراپی مانا بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه می دهد.

فیزیوتراپی دستی چیست؟

درمان دستی یا منوال تراپی، یک درمان فیزیکی است که عمدتا توسط فیزیوتراپیست ها و  کاردرمانگران برای درمان درد و ناتوانی اسکلتی عضلانی، کاهش سفتی عضلات و بهبود عملکرد بافت ها و مفاصل ستون فقرات یا اندام ها استفاده می شود.

در این روش درمانگر شما تمرین‌ها و کشش‌هایی را به شما اختصاص می‌دهد که می‌توانید به طور مستقل انجام دهید، اما تکنیک‌های درمان دستی که توسط یک درمانگر ماهر اعمال می‌شود، می‌تواند درمان شما را به سطح بالاتری برساند.

انواع تکنیک های درمان دستی

تکنیک های مختلفی در فیزیوتراپی درمان دستی وجود دارد که به بررسی چند مورد از آن ها می پردازیم:

• تحرک بافت نرم

تحرک بافت نرم یک روش درمانی دستی است که در آن درمانگر به طور فیزیکی عضلات و رباط ها را کشش می دهد و فشار وارد می کند. تحرک بافت نرم، می تواند به کاهش تنش و کاهش التهاب بافت آسیب دیده کمک کند. همچنین می تواند انعطاف پذیری را بهبود بخشد، به طوری که اغلب برای بهبود حرکت در مفاصلی که تحرک خود را از دست داده اند استفاده می شود. بافت های نرم شامل رباط ها، تاندون ها، ماهیچه ها و فاسیا هستند.

• کشش عضله

از دیگر روش های موثر در درمان دستی یا منوال تراپی، کشش عضلات می باشد. در این تکنیک بیمار در طی مدت زمان معین و خاصی مثلا حدود 30 تا 90 ثانیه، در یک موقعیت خاص قرار گرفته تا عضلات درگیر و منقبض شده آن شل شوند. سپس فیزیوتراپیست با کشش در عضله آسیب دیده به کاهش اسپاسم عضله، کاهش درد و تنش های موجود در بافت های عضله کمک کرده و به بهبود بیمار می پردازد. این روش در درمان دردهای گردن و سیاتیک و آسیب های تاندونیت بسیار کاربردی و مفید می باشد.

• آزادسازی میوفشیال

درمان آزادسازی میوفاشیال یک روش درمانی دستی است که به طور خاص فاسیا را هدف قرار می دهد. فاسیا بافت ضخیمی است که تمام استخوان ها و ماهیچه های بدن ما را می پوشاند. فیزیوتراپیست نقاط سفت در فاسیا را پیدا میکند و به صورت دستی آنها را برای بازیابی انعطاف پذیری دستکاری می کند. این تکنیک مفاصل و ماهیچه ها را از هر گونه فشاری که به آنها وارد می شود تسکین می دهد. این عمل در تمام نقاط سفت شده تکرار می شود تا زمانی که درمانگر دیگر نتواند هیچ تنشی را در بدن تشخیص دهد. اغلب برای درمان کمردرد، سیاتیک و سایر اشکال درد مزمن استفاده می شود.

• تکنیک آزادسازی فعال(ART)

یک تکنیک درمانی دستی اختصاصی است که در برخی از کلینیک‌های فیزیوتراپی انجام می‌شود. در طول یک جلسه ART، درمانگر فشار زیادی را روی بافت نرمی که شکل یا اندازه آن در اثر فشار یا آسیب‌های حاد مکرر تغییر یافته است، وارد می‌کند. به طور همزمان، به بیمار دستور داده می شود تا به روش های خاصی حرکت کند که انعطاف پدیزی بافت نرم بهبود یابد. این متد برای درمان انواع مختلف درد مزمن استفاده می شود.

• ماساژ

در تکنیک ماساژ، بافت‌های نرم مانند عضلات و فاسیا به وسیله دست ماساژ داده می‌شوند تا تورم و درد کاهش یافته، گردش جریان خون بهبود یابد و عضلات شل شوند.

منوال تراپی

نحوه تاثیر منوال تراپی

درمان های دستی از چهار جنبه بر بدن بیمار تاثیر می گذارد: از نظر روانی، بیوشیمیایی، عصبی و فیزیکی.

این یک حرکت غیرفعال مفاصل است و باعث می شود عضلات، مفاصل و رباط های اطراف آن کشیده شود، همچنین می تواند به درمان بافت اسکار کمک کند. انجام تمرینات خاص توسط بیمار به منظور پشتیبانی و حفظ پیشرفت باید در دستور کار قرار بگیرد.

درمانگران معتقدند که درمان دستی می تواند درد در نخاع و مناطقی را که دچار آسیب شده اند متوقف کند و به فعال کردن سیستم پاداش مغز کمک کند.

منوال تراپی بیشتر در کدام مفاصل انجام می شود؟

درمان دستی را با رعایت احتیاط روی تمامی مفاصل می توان انجام داد، اما این تکنیک بیشتر روی ستون فقرات انجام می شود. البته سایر قسمت های بدن مانند مچ دست، آرنج، مفصل ساکروایلیاک، لگن، شانه، انگشتان پا، مچ پا و زانو نیز با استفاده از این تکنیک درمان شده اند.

منوال تراپی

بهبود دامنه حرکتی

آیا منوال تراپی واقعا در درمان کمر درد مؤثر است؟

منوال تراپی موجب کاهش کمر درد و بهبود قوای حرکتی، خشکی عضلات و مفاصل می شود. استفاده از تکنیک منوال تراپی در کنار سایر درمان های فیزیو تراپی موجب درمان عارضه های ستون فقرات و عضلانی بیماران می شود. منوال تراپی یکی از شیوه های نوین و سریع درمان کمر درد می باشد.