لیزر پر توان چیست؟

• حساسیت به نور
  • تومورهای فعال
  • تپش قلب بالا

چگونه لیزر پرتوان بر بدن تأثیر می گذارد؟

لیزر پرتوان با تأثیر گذاشتن بر سلول های عصبی موجود در نقطه مورد نظر تلاش می کند که درد موجود در این ناحیه را کاهش دهد. به عبارت دیگر از انتقال یافتن این حس درد به مغز جلوگیری می کند و با این اقدام حساسیت موجود در عصب مورد نظر کمتر می شود.

آیا لیزر پرتوان برای همه توصیه می شود؟

لیزر پرتوان عوارض جانبی خاصی ندارد و در هر فردی که مبتلا به دردهای عضلانی و اسکلتی می باشد این روش درمانی استفاده می شود. اما در برخی موارد، بیماران با توجه به بیماری های خاصی که دارند و خانم ها در دوران بارداری بهتر است تا بهبودی کامل از لیزرتراپی اجتناب کنند.

لیزر درمانی چه عوارضی دارد؟
لیزر یک نور است، یعنی مجموعه ای از فوتون ها با فرکانس و طول موج یکسان در یک زمان، بنابراین هیچ عارضه ای ندارد. لیزر قدرتمند، بدون درد و بی خطر است و در طول درمان به دلیل گشاد شدن رگ های خونی بیمار، اثر حرارتی ملایمی دارد که در بیشتر موارد با آرامش عمیق همراه است.
آیا انجام لیزر درد دارد؟

استفاده از این روش دردی را به وجود نمی آورد و بیماران در حین انجام دادن لیزر پرتوان، بدون درد و با اطمینان از موثر بودن روش اقدام به انجام این کار می کنند. البته ممکن است در برخی مواقع به دلیل انتشار شدید گرما بیمار حس سوزش شدید کند.

تعداد جلسات لیزر بر چه اساس مشخص می شود؟

جلسه هایی که برای انجام لیزر در نظر گرفته می شود با توجه به نوع بیماری و بدن فرد بیمار متفاوت است و براساس تشخیص پزشک تعداد جلسات مشخص می شود. به طور میانگین لیزر تراپی در 5 الی 10 جلسه اول تاثیرات خود را نشان می دهد.

هزینه هر جلسه لیزر پرتوان بر چه اساس تعیین می شود؟

تعداد جلسات انجام لیزر پرتوان در افراد مختلف، متفاوت است. تعیین هزینه هر جلسه لیزر پرتوان به طور دقیق امکان پذیر نیست و هزینه دقیق آن پس از مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و بررسی وضعیت بیمار مشخص می گردد. تعرفه هر جلسه درمان لیزر پرتوان توسط وزارت بهداشت و درمان به مراکز ارسال می شود، اما پزشک با توجه به تعداد جلسات مورد نیاز و طول درمان، این هزینه را مشخص می کند.

لیزرتراپی عبارتست از استفاده از لیزر بمنظور درمان بیماری ها، که امروزه در درمان بسیاری از مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی بکار می رود و اغلب در دو نوع لیزر پرتوان و لیزر کم توان مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه لیزر درمانی از روش های موثر و پرکاربرد در فیزیوتراپی است. استفاده از لیزرهای پرتوان اثرات درمانی چشمگیرتری نسبت به لیزرهای کم توان داشته ومی تواند به درمان بسیاری از اختلالات و بیماری ها کمک کند.

لیزرتراپی، بافت‌های آسیب‌دیده را با طول موج خاصی از نور مورد هدف قرار می‌دهد و در تسریع روند بهبودی و درمان آسیب مفصل، تاندون و لیگامان‌ها مؤثر است.

دستگاه لیزر پرتوان رباتیک MLSM6 ساخت شرکت ASA ایتالیا و توان 75 وات کاربردهای فراوانی در درمان دردهای عضلانی، استخوانی، زخم ها، درد مفاصل، مراقبت های پوستی، آرتروز، بازتوانی ورزشکاران حرفه ای و نیز معلولین دارد.

ترمیم دندان

تسریع فرآیند ترمیم سلولی

مکانیسم درمان با لیزر پرتوان

لیزرهای پرقدرت از یک پرتو پایلوت مرئی، معمولاً به رنگ قرمز استفاده می کنند. لیزر پرقدرت تاثیر زیادی بر فرآیندهای بدن دارد. از مکانیسم های اصلی تاثیر لیزر  افزایش تراکم پذیری غضروف، فعال شدن فاگوسیتوز، ایجاد تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری‌ها می‌باشد. انرژی امواج نوری لیزر باعث می‌شود اعمال این زنجیره سریعتر انجام شود و تولید ATP افزایش یابد و در نتیجه ساخت زنجیره‌های DNA و اعمال سلولی و ساخت کلاژن و بعضی اعمال سلولی دیگر با سرعت بیشتری انجام گیرد.

لیزر درمانی با قدرت بالا چگونه به بیماران کمک می کند؟

لیزر درمانی با قدرت بالا از بهبود و بازسازی بافت ها پشتیبانی می کند، فرآیندهای متابولیک سلول ها را فعال می کند و میکروسیرکولاسیون را تسریع می کند.

اثربخشی درمان بیماری ها با استفاده از لیزر درمانی با توان بالا با تحقیقاتی به اثبات رسیده است. لیزر در حال حاضر در درمان بیماری هایی در زمینه عمومی، پوست، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، پادولوژی، جراحی، روماتولوژی و حتی انکولوژی استفاده می شود. همچنین در زمینه های توانبخشی، فیزیوتراپی و پزشکی ورزشی بسیار مؤثر است و به کاهش اثرات صدمات و آسیب به تاندون و استخوان کمک می کند.

اثرات مثبت لیزر درمانی پس از چند جلسه درمان بسته به پارامترهای درمان و فرکانس قابل مشاهده است.

تفاوت لیزر پرتوان و کم توان چیست؟

لیزر پرتوان و کم توان از نطر قدرت، طول موج و توان با هم تفاوت دارند.

لیزر کم توان که به آنها لیزر سرد نیز گفته می شود به عنوان لیزرهای سطح پایین شناخته می شوند. لیزرهای سرد توان خروجی کمتر از 500 مگاوات دارند و دلیل این نامگذاری این است که حرارتی ایجاد نمی کنند.

لیزرهای کم توان برخلاف لیزر پرتوان گرما آزاد نکرده و سب تخریب بافت ها نمی شوند، بلکه با خاصیت ایجاد واکنش فتوشیمیایی به بهبود متابولیسم سلولی کمک می کنند. از طرفی در لیزر درمانی سرد به زمان بیشتری احتیاج است و همچنین بافت های آسیب دیده ای که در عمق قرار دارند با این نوع لیزر درمان نمی شوند.

در طول لیزر درمانی نباید از لوسیون یا پماد موضعی استفاده شود. غدد جنسی (بیضه ها، تخمدان ها) و غدد تیروئید نباید تحت تابش پرتوهای نور لیزر قرار بگیرند. در طول درمان با لیزر پرقدرت، عینک محافظ چشم برای جلوگیری از تابش نور لیزر به چشم مورد نیاز است.