سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک

تکنیکی مدرن از طب سوزنی

فواید درمانی سوزن خشک

سوزن خشک یا درای نیدلینگ به دلیل اینکه موادی به بدن تزریق نمی کند و اشعه ای ندارد از محبوبیت زیادی در بین بیماران برخوردار است. در زیر به بررسی چند مورد از فواید آن می پردازیم:

• کمک به تسکین سریع درد
  • شل کردن عضلات و کمک به رفع سریع اسپاسم عضلانی
  • کمک به افزایش گردش خون
  • کاهش چسبندگی در بافت دارای اسکار
  • افزایش دامنه حرکتی

موارد کاربرد سوزن خشک

با توجه به نوع درد، احتمالا درای نیدلینگ به تنهایی نتواند شما را درمان کند و مجبور باشید که از یک روش درمانی دیگر در کنار سوزن خشک استفاده کنید مانند درمان دستی یا گرما درمانی. رایج ترین مشکلاتی که درای نیدلینگ می تواند به درمان آن ها کمک کند شامل موارد زیر است:

• سردرد های میگرنی
  • درد در ناحیه گردن، کمر، کتف و زانو
  • دیسک کمر و گردن
  • آرتروزهای مفصلی
  • گرفتگی عضلات
  • فیبرومیالژیا
  • درد ناحیه لگن
  • سندرم تونل کارپال
  • خارپاشنه
  • آسیب های ورزشی از جمله آرنج تنیس بازان، شانه یخ زده، مشکلات رباط و تاندون
  • و خیلی موارد دیگر…

موارد منع استفاده از سوزن خشک

هر روش درمانی، هرچند بی ضرر باشد برای بعضی افراد توصیه نمی شود:

• افراد مبتلا به صرع یا کسانی که تشنج می کنند
  • افراد باردار بخ خصوص در سه ماهه اول بارداری
  • کودکان کم سن و سال که همکاری لازم را نمی کنند
  • افراد دیابتی
  • کسانی که به تازگی جراحی شده اند
  • کسانی که در ناحیه درمان زخم یا جراحت یا عفونت دارند
  • افرادی که از سوزن ترس شدید دارند

چرا متد سوزن خشک محبوبیت زیادی دارد؟

زیرا بلافاصله درد را کاهش و دامنه حرکتی را افزایش می دهد. گرفتگی ها و سفتی عضلات را سریع تر برطرف می کند.

آیا درای نیدلینگ عوارض جانبی دارد؟

گرچه این متد جزء روش های ایمن و کم خطر است اما عوارض مخصوص به خود را دارد که سطحی و خفیف می باشد.

• کبودی
  • درد و سوزش
  • خونریزی در محل ورود سوزن
  • کوفتگی یا خستگی

آیا درای نیدلینگ از ماساژ درمانی بهتر است؟

سوزن خشک به طور معمول برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از درد یا ناراحتی استفاده می شود و ممکن است برای افراد مبتلا به آسیب های حاد یا مزمن موثرتر باشد. از سوی دیگر، ماساژ درمانی ممکن است برای تقویت آرامش، کاهش استرس و بهبود رفاه کلی استفاده شود

تعداد جلسات درای نیدلینگ چقدر است؟

به طور میانگین پزشک 3 الی 4 جلسه درای نیدلینگ تجویز میکند. گاهی فرد در 2 جلسه اول به طور کامل بهبود میابد، اما گاهی درد شدید است و حتی ممکن است تعداد جلسات به بیش از 4 جلسه بکشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

معمولا هر جلسه 20 تا 30 دقیقه زمان می برد همچنین فاصله ی بین جلسات باید 3 الی 4 روز باشد.

بعد از سوزن خشک چه کارهایی را نباید انجام داد؟

اگرچه انجام تمرینات کششی ساده پس از سوزن خشک توصیه می شود، اما نباید بیش از حد به عضلات خود فشار بیاورید. بنابراین، از فعالیت‌های شدیدی که می‌تواند بر عضلات تأثیر بگذارد، ریکاوری را کندتر کند و باعث درد بیشتر شود، خودداری کنید.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ یک روش و تکنیک درمانی در فیزیوتراپی است که محبوبیت آن در حال افزایش است. یک نوع خاصی از طب سوزنی است که برای درمان دردهای عضلانی استفاده می شود به همین دلیل به آن تحریک داخلی عضله می گویند.

در این روش از چندین سوزن ظریف و باریک استفاده می شود. این سوزن ها هیچ دارویی را به بدن تزریق نمی کنند و درمانگر این سوزن ها را به نقاط ماشه ای در عضله و بافت هایی که درد و اختلال دارند وارد میکند.

این تکنیک یکی از مؤثرترین روش های درمان اختلالات عضلانی- فاسیایی شناخته شده است و برخلاف طب سوزنی که یک متد چینی است درمانی غربی و مبنی بر شواهد علمی است.

سوزن خشک

نقاط ماشه ای در عضله

نقطه ماشه ای یک گره انقباضی در عضله است که در عمق عضله احساس می شود. این انقباض در فیبرهای عضلانی سبب تشکیل نوار سفت عضلانی می شود. نقاط ماشه ای به دو گروه فعال و نهفته تقسیم می شوند:

گروه فعال در حالت عادی درد دارند و با معاینه و لمس این درد شدیدتر می شود و ممکن است درد را به قسمت های دیگر بدن منتقل کند. مثلا نقاط ماشه ای در ناحیه گردن یا کتف باعث ایجاد درد در دست ها یا انگشتان می شود.

گروه نهفته به خودی خود درد ندارند و با معاینه و فشار این درد احساس می شود. این گروه معمولا با ضعف عضلانی همراه هستند.

مکانیسم درمان با سوزن خشک

سوزن خشک یک تکنیک استریل است که از سوزن های یکبار مصرف، دستکش و دستمال مرطوب الکلی برای محدود کردن خطر عفونت استفاده می کند. کل درمان معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد و شامل وارد کردن سوزن در پوست می‌شود. در این روش درمانگر بعد از شناسایی نقاط درد، سوزن های باریک را از طریق پوست وارد بدن کرده تا نقاط درد را تحریک کند. با فرو بردن سوزن مخصوص در نقطه ی ماشه ای مواد شیمیایی در داخل بافت ترشح می شود که چرخه اسپاسم و درد را متوقف میکند، بافت های عضلانی را تحت تاثیر قرار می دهد و برقراری ارتباط میان مغز و عضله را تغییر می دهد تا عضله به عملکرد طبیعی خود بازگردد و شل شود. گاهی بیمار پس از وارد کردن سوزن احساس درد، سوزش یا تیر کشیدگی می کند.

تفاوت سوزن خشک و طب سوزنی

متخصصان طب سوزنی بر اساس دانش خود، سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کنند تا جریان انرژی را در بدن تحریک کنند، در حالی که سوزن‌های خشک از سوزن‌های ضخیم‌تری استفاده می‌کنند که نقاط ماشه درون ماهیچه‌ها را هدف قرار می‌دهند تا تنش و درد را کاهش دهند.